Bahagian Pengurusan Maklumat
Objektif
- Menerajui dalam perancangan dan pengurusan ICT yang berkualiti, selamat dan efisyen serta membudayaan penggunaan ICT kepada warga Kementerian.
Fungsi
- Merancang, merangka dan melaksana Pelan Strategik ICT KPKM.
- Menganalisis, mereka bentuk, membangun atau memantau, menguji dan menyelenggara sistem aplikasi yang dibangunkan secara dalaman atau ‘out source'.
- Merangka dan melaksana Polisi Keselamatan Siber KPKM.
- Menyedia, mengendali dan menyelenggara infrastruktur dan perkhidmatan ICT untuk Kementerian.
- Mengawal selia kualiti sistem dan keselamatan ICT.
- Membudayakan penggunaan ICT di Kementerian.
- Memberi khidmat nasihat ICT kepada Kementerian.
- Menjadi Urus setia kepada Jawatankuasa Pemandu ICT Kementerian.
- Merancang dan mengurus hal-hal pentadbiran dan belanjawan Bahagian.
Piagam Pelanggan
Pengurusan Pelaksanaan Sistem Aplikasi
- Memastikan aplikasi kritikal berada di tahap ketersediaan sekurang-kurangnya 95%.
Perkhidmatan Sokongan Teknikal dan Khidmat Nasihat
- Memberi respon dalam tempoh dua (2) jam dari masa aduan diterima.
- Memastikan tindakan untuk mengatasi aduan permasalahan ICT :
- Tujuh (7) hari bekerja bagi kategori tanpa alat ganti; dan
- Tindakan penyelesaian 30 hari bekerja bagi kategori dengan alat ganti.
- Memastikan ketersediaan rangkaian mengikut Service Level Agreement (SLA) MAMPU pada kadar 99.5%.
Jawatankuasa Pemandu ICT (JPICT)
- Memastikan surat kelulusan dikeluarkan dalam tempoh :
- Tujuh (7) hari bekerja dari tarikh perakuan Urus Setia JPICT bagi kelulusan di peringkat Ketua Jabatan; dan
- Tujuh (7) hari bekerja dari tarikh diluluskan dalam Mesyuarat JPICT bagi kelulusan di peringkat JPICT.
Pengurusan Aset Gunasama ICT
- Memastikan pinjaman aset ICT diberi dalam tempoh satu (1) hari sebelum tarikh penggunaan tertakluk kepada permohonan lengkap diterima dalam tempoh tiga (3) hari bekerja dan ketersediaan aset.
Carta Bahagian
Aplikasi Jumlah Pelawat ini hanya dipaparkan untuk Pengurus Laman bagi tujuan mengubah configurasi.